تکامل ژن های جدید مشخص شد
همانند کارجویان که به دنبال موقعیتهای بهتر شغلی هستند، موجودات زنده نیز باید مهارت هایی را به دست بیاورند تا موفق باشند. محققان دانشگاه دیویس کالیفرنیا و دانشگاه اوپسالای سوئد برای نخستین بار چگونگی مهارت آموزی را در موجودات زنده نشان داده اند.
این مشاهدات که در شماره 19 اکتبر ژورنال ساینس به چاپ رسید شکاف مهمی در تئوری تکامل طبیعی را پر کرد.
دانشمنداان سال ها متحیر بودند که چطور موجود زنده از بین مجموعه ای از ژنهای محدود عملکردهای جدیدی پیدا می کنند. یکی از توجیهات معمولی این است که ژنها به صورت تصادفی مضاعف می شوند و این ژن های مضاعف شده جهش هایی را تحمل می کنند و عملکردی جدید را پیدا می کنند که اگر مفید باشد، آن ژن منتشر می شود.
دکتر جان روث در این باره گفت : این ایده ای قدیمی است و واضح است که اتفاق می افتد . مسئله اینجاست که تصور رخداد آن سخت است. انتخاب طبیعی برای حذف ژن های جهش یافته ضروری است؛ ژنهایی که مفید نباشند به سرعت حذف می شوند.
آزمایشات آزمایشگاه روث به تشکیل یک ژن نو به وسیله فرایند نوآوری، تقویت و واگرایی منجر شد.
در این مدل ابتدا ژن اصلی عملکرد ثانویه ضعیفی را هم بدست می آورد. حال اگر شرایط طوری تغییر کند که فعالیت های جانبی مهم شود ، انتخاب این فعالیت در مقابل فعالیت ژن های قدیمی افزایش می یابد.
رایجترین راه افزایش بیان ژن شاید تا چندین بار مضاعف شدن آن است . سپس انتخاب طبیعی روی تمام کپی های ژن عمل می کند. تحت این شرایط، کپی ژن ها جهش ها را انباشته و ترکیب می کنند. بعضی از کپی ها عملکرد ثانویه را افزایش داده و برخی عملکرد اصلی را حفظ می کنند.
در نهایت کار سلول با دو ژن مجزا پایان می یابد. و هر ژن فعالیت خاص خود را دنبال می کند و بدین ترتیب یک ژن جدید متولد می شود.
منبع خبر: دانشگاه دیویس کالیفرنیا
نظرات شما عزیزان:
نوشته شده توسط خانم دکتر علوی |
لينک ثابت
|چهار شنبه 11 شهريور 1394برچسب:,|